Pages

Monday, April 8, 2019

Copywriting storytelling



Syukur hari ini dapat belajar kaedah untuk melakukan copywriting storytelling. Secara umum terdapat peraturan yang perlu dipatuhi supaya copywriting berjaya menarik pembaca untuk membaca sehingga ke ayat terakhir.

Menulis copywriting menggunakan storytelling sebaiknya mempunyai cerita yang berkaitan sesuatu topik dan ditambah dengan perasaan. Sebagai contoh apabila ingin menceritakan kelazatan menikmati kambing bakar.

“Dengan bau enak yang menusuk hidung, aroma kelazatan kambing golek memanggil untuk segera dijamah. Percikan rempah yang jatuh ke arang menambah bunyi desiran diikuti asap yang menyelubungi kedai. Walaupun hari yang panas terik dengan sang matahari memancar garang, tidak mematahkan semangat penggemar kambing golek beratur panjang menunggu tempat kosong.

Sekali cuba pasti akan terngiang-ngiang di minda untuk kembali membasahkan tekak dengan kelazatan daging yang empuk serta berjus. Rempah ratus yang diperap menjadikan rasa asli zaman Nusantara.”

Itu adalah contoh storytelling yang boleh dihasilkan, paling mudah ialah dengan melakukan kaedah penceritaan seperti berbual dengan rakan. Kaedah ini perlu dipelajari dan dilatih supaya dapat menghasilkan ayat yang lebih menarik. Teruskan belajar dan menulis supaya setiap ilmu yang dipelajari menjadi amalan serta sumbangan kepada masyarakat.