Hari ini pelajar kelas mengeluh
kerana terlalu banyak latihan yang diberikan. Mereka nampak tidak bersemangat
disebabkan tidur lewat.
Beban tugasan yang banyak telah
menyebabkan proses pembelajaran yang tidak seronok. Sepatutnya proses
pembelajaran berlaku dalam suasana yang seronok agar minda mudah untuk menerima
ilmu.
Kebelakangan ini proses
pembelajaran telah menjadi proses untuk mendapatkan berapa banyak A. Jika
seseorang pelajar tidak mempunyai A maka mereka tidak pandai. Ini merupakan
keputusan yang tidak tepat kerana setiap pelajar mempunyai kemahiran dan tahap
pemikiran yang berbeza.
Perkara ini telah dibincangkan
dalam banyak artikel dan kajian namun pada hakikatnya ia hanya menjadi satu
ilmu di dalam buku. Apabila sampai peringkat pelaksanaan persoalan berapa
bilangan A yang akan disebut.
Proses kefahaman pelajar mengikut
tahap pemikiran masing-masing ini menjadikan proses pembelajaran untuk setiap
pelajar adalah berbeza. Sebagai contoh apabila belajar proses penambahan ada
pelajar boleh terus faham apabila diceritakan proses penambahan, ada pelajar
perlu nampak proses tersebut dan ada pelajar perlu melakukan proses penambahan
supaya mereka faham.
Ini merupakan tiga kaedah pelajar
menerima ilmu iaitu secara auditori (pendengaran), visual (penglihatan) dan kanestatik
(perbuatan). Ada juga pelajar yang mempunyai tahap kefahaman yang tinggi,
sederhanga dan rendah. Perbezaan tahap kefahaman ini akan menyebabkan masa
untuk memahami sesuatu akan berbeza bagi setiap pelajar.
Masa yang lebih lama diperlukan
oleh pelajar yang berada pada tahap kefahaman rendah. Walaupun belajar perkara
yang sama di dalam kelas pelajar tersebut memerlukan masa yang lama untuk
menyusun maklumat dan seterusnya memahami proses tersebut.
Bagi pelajar mereka seharusnya
mengetahui teknik belajar yang berkesan bagi diri masing-masing supaya proses
pembelajaran dapat dilakukan dengan lebih cepat. Peralihan ilmu akan berlaku
walaupun mengambil masa yang lama. Namun jika pelajar mengetahui kekuatan diri
masing-masing maka proses pembelajaran boleh berlaku dengan lebih cepat.
Kenali diri agar tidak terbeban
semasa proses pembelajaran.
#ceritasyah