Pages

Wednesday, August 17, 2016

Reostat




"Baiklah hari ini kita akan melakukan amali kapasitor. Sila ambil alat radas yang kita akan gunakan pada hari ini." Kata ku kepada pelajar-pelajar MS15.

Kelas menjadi riuh rendah dengan setiap ahli kumpulan mendapatkan alat radas masing-masing.

"Pastikan setiap kumpulan mendapat alat radas yang disenaraikan." Ulang ku dengan suara yang sedikit tinggi.

Tiba-tiba seorang pelajar mengangkat tangan dan bertanya tentang satu alat.

"Cikgu mana reostat?" kedengaran suara Solah di meja alat radas. 

"Ada kat atas meja tu lihat dengan teliti." Kata ku.

"Alat yang ada silinder hitam ni ke cikgu?" soal Min sambil mengangkat reostat.

"Betul tu." Ucap ku.

Semasa pelajar sedang memasang alat radas untuk amali, menjadi satu kemestian untuk ku memantau mereka agar pemasangan lengkap dan dapat beroperasi dengan baik. Daripada pemerhatian itu aku dapati semua kumpulan silap memasang reostat.

Timbul persoalan dalam diriku, adakah mereka pernah menggunakan alat tersebut? Lalu aku kumpulkan mereka dan meminta Solah menjelaskan cara dia memasang litar tersebut.

Solah dapat menceritakan dengan baik dan lancar namun apabila sampai pada sambungan reostat berlaku sedikit kesilapan.

Apabila litar disambung dan mengubah reostat tiada perubahan yang berlaku pada bacaan ammeter. Ini menimbulkan persoalan kepada semua pelajar.

Lalu aku bertanya "Apakah fungsi reostat?"

Dengan pantas mereka menjawab "Untuk menghalang aliran arus."

"Bagus. Kamu semua sudah faham fungsi reostat." Kata ku.

"Ini mungkin reostat dah rosak." kata Min.

"Kami dah pasang dan ubah tombol reostat tapi tak ada apa-apa perubahan pada arus." sambung Akila.

Yang lain hanya mengiakan apa yang dikatakan oleh Akila.

"Adakah sambungan yang dilakukan betul?" soal ku.

Semua mata memandang kepada sambungan pada reostat.

"Reostat mempunyai tiga poin sambungan, dua sambungan berada di bahagian hujung kiri dan satu di bahagian hujung kanan. Pada hujung kiri, point sambungan berada pada bahagian bawah dan atas, manakala pada bahagian kanan terletak di bawah." Jelas ku kepada mereka.

"Supaya reostat berfungsi maka satu sambungan perlu diletakkan pada point atas dan satu lagi pada point bawah." Sambung ku lagi.

"Sekarang perhatikan sambungan yang kamu lakukan." sambil aku menunjukkan pada sambungan tersebut.

"Yalah kita dah silap sambung. Patutlah tak ada kesan pada ammeter." ucap Solah.

Amali dapat dilakukan dengan lancar.

Setiap perkara yang kita ingin lakukan perlu ada ilmu supaya kesilapan dapat dikurangkan. Syukur mereka dah dapat belajar sesuatu pada hari ini. Namun setiap kesilapan akan ada ilmu yang menyusul.


#ceritasyah